Sverkers popquiz

Uppsalas största och roligaste quiz

Ångkvarn 250218 – Got Able

Got Abe

Att köra quiz på sportlovet är ju lite vanskligt med tanke på närvaron, men det var ändå gott om folk och trevlig stämning på Bryggeriet Ångkvarn igår kväll. Här är några av mina reflektioner.

Kvällens lättaste låt var ”Believe” med Cher. När hon släppte den 1998 blev den en enorm hit, inte minst tack vare den banbrytande produktionstekniken. Låten var en av de första att använda autotune som en effekt snarare än ett subtilt verktyg för att korrigera sång. Producenten Mark Taylor använde autotune på ett sätt som gav Cher en nästan robotliknande röst i vissa partier, vilket resulterade i en revolutionerande ljudbild. Effekten kom att kallas “Cher-effekten” och lade grunden för hur autotune senare kom att användas i modern popmusik.

Inte lika många kände igen Albert ”Al” Green och hans utmärkta ”Let’s Stay Together”. Green hade en av de mest framgångsrika soulkarriärerna på 70-talet, men efter en dramatisk händelse i sitt privatliv 1976, där en kvinna han hade en relation med tog sitt liv, förändrades hans livssyn radikalt. Han blev pastor och började allt mer fokusera på gospelmusik istället för sekulär soul. Trots detta fortsatte hans gamla låtar att älskas av publiken, och han har genom åren gjort sporadiska återkomster till populärmusiken. Och han är ju knappast den första musikern som, när det gått riktigt bra, bestämt sig för att sluta med världslig musik. Det mest kända exemplet är förmodligen Cat Stevens. som bytte namn till Yusuf Islam, men även Bob Dylan hade en sväng där han bara spelade religiöst, liksom Little Richard och MC Hammer, för att nämna några. Många av dem har återvänt till sina gamla låtar med tiden, men med tron i bagaget.

Kvällens nyaste låt var Simon Supertis ”Bullerbyn är död”. Superti är en av Sveriges just nu mest framstående hiphop-producenter och artister, och toppar i skrivande stund Sverigetopplistan med den här låten. Han har rötterna i Uppsala, men hans musikaliska inflytande sträcker sig långt utanför stadens gränser. Han har samarbetat med några av landets största hiphopnamn och är känd för sina mörka, emotionella och ibland provokativa texter. Med ”Bullerbyn är död” reflekterar han över en annan verklighet än den idylliska Astrid Lindgren-miljön som många svenskar är uppväxta med, och titeln är väl vald för att visa på kontrasten. Den som vill se mer av och om honom kan med fördel spana in säsong 15 av ”Så mycket bättre” som sändes på TV4 i höstas, och nu kan ses på TV4 Play.

När Py Bäckman framförde ”Jag lever” hade hon kompbandet Raj Montana Band bakom sig. Bandet, som också var kompband åt dåvarande sambon Dan Hylander, var en av de största aktörerna inom svensk rock på 80-talet. Och med ”Jag lever” fick Py sitt genombrott på den svenska marknaden. Produktionen må låta daterad idag, men det är ju inte ovanligt när det gäller hits från 80-talet. Synthen hade gjort sitt intrång, och många artister hade ingen egentlig erfarenhet av att låta synthen bidra till en fylligare ljudbild utan att för den skull ta över.

Ironiskt nog är Py Bäckmans största försäljningsframgång inte något med henne på omslaget. Det är istället debutalbumet ”Nordman” med gruppen med samma namn. Hon skrev text till åtminstone tre av gruppens tidiga album, och debuten såldes i hela 540 000 exemplar, vilket förmodligen är mer än Py Bäckmans alla egna album tillsammans.

Väl värd att nämna är också Bonnie Tylers ”It’s a Heartache” från 1977. Det var hennes första egentliga hit, sex år innan Jim Steinman (annars mest känd som låtskrivare och producent till Meat Loaf) hittade henne och gav henne en av 80-talets största hitar, ”Total Eclipse of the Heart”. Stjärnfrågan, vilken låt som Tina Turner tog året efter Tyler, var det rätt få som kunde rätt svar på. Men det var ju som sagt en stjärnfråga, som ska vara lite svårare. Det kan också noteras att Tina Turners version av ”The Best” inte verkar ha toppat listorna någonstans i världen. I Sverige, till exempel, nådde låten bara elfteplatsen på Sverigetopplistan. Och i USA kom den inte längre än till plats 15. Men ändå är det en av de låtar som vi förknippar mest med henne.

Anagrammet, då? Ja, vem eller vilka som döljer sig bakom ”Got Able” får ni som vanligt fundera på. Eller fråga någon som var med på quizet.

Spellista med låtar nämnda ovan: (Spotify | Tidal | Qobuz)

Veckans albumtips får bli ”Pop Art” med Transvision Vamp (Spotify | Tidal | Qobuz). Detta debutalbum innehåller de flesta av gruppens största hitar, och är tuggummipop som fått lätt punkartat stuk. Musik man kan bli på bra humör av!

Nästa popquiz är tisdag 4 mars, och som vanligt är vi på Bryggeriet Ångkvarn. Bord bokas lättast via bryggeriets webbplats. Men redan nästa vecka är det filmquiz på Uppsala Ölhall. Där rekommenderar vi bordsbokning.